Retro expres Slovenskem 2023


Termín: 

04.05.2023 - 08.05.2023

Trasa:

Praha (1. den) - Vrútky - Horná Štubňa - Kremnica - Zvolen - Lučenec - Plešivec - Muráň (2. den) - Plešivec - Dobšiná - Plešivec - Slavošovce - Plešivec - Košice - Trebišov - Humenné (3. den) - Stakčín - Humenné - Vranov nad Topľou - Trebišov - Košice - Margecany - Dobšinská Ľadová Jaskyňa (4. den) - Čremošné - Vrútky - Praha (5. den)


Vše započalo v Praze na Smíchově, kde byl vlak přistaven pro noční návoz až do Vrútek. Toho se ujala elektrická lokomotiva 110.021 od firmy Wynx Pool s. r. o..

První den jsme ve Vrútkách započali jízdu Slovenskem s lokomotivou 749.247. Následovala jízda přes Hornou Štubňu, Kremnici, Hronskou Dúbravu, Zvolen, Lučenec, Plešivec až do cílové stanice Muráň, kde proběhl první nocleh. Během dne jsme uspořádali několik fotozastávek.

Druhý den byl hodně lokálkový. Z Muráně jsme vyrazili směr Dobšiná, poté jsme zamířili na další lokálku, jejíž cílem byly Slavošovce. Po otočce jsme pokračovali na Medzev, kterým jsme brouzdání lokálek pro tento den ukončili. Z Medzeva jsme již do Košic spěchali, jelikož nás čekala účast na košické Rušňoparádě, kde se s ostatními vozidly od našeho vlaku představila 749.247 od firmy Východočeská dráha s. r. o.. Po skončení Rušňoparády jsme vyrazili noční expresní jízdou do Humenného. V Košicích v ten večer několika cestujícím ujel poslední vlak a my jsme je tedy vzali s sebou a svezli do jejich destinací.

Třetí den jsme vyrazili z Humenného na nejvýchodnější bod našeho zájezdu do Stakčínu. Poté jsme zamířili přes Humenné do Vranova nad Topľou, kde jsme po obratu vjeli na naši dlouho očekávanou trať vedoucí do Trebišova. Tato trať je 20 let bez osobní dopravy a my jsme naši jízdou zajisté vzbudili v širokém okolí značný rozruch. Od Trebišova jsme pokračovali po dvojkolejném koridoru až do Margecan, kde proběhlo rychlé oběhnutí soupravy a vlak byl připraven vyjet do Slovenského ráje. Cílovou stanicí byla Dobšinská Ľadová Jaskyňa, jejíž název vypovídá, že v této stanici byla opravdu ledová kosa.

Poslední čtvrtý den jsme začali ranní vyhlídkovou fotojízdou Slovenským rájem úsekem Dobšinká Ľadová Jaskyňa – Telgárt – Červená Skala a zpět. Na této trase byla spousta krásných míst, kde byl náš vlak zachycen. Nejzajímavější byl viadukt Chmaroška, telgártská smyčka či tunel. Po druhém odjezdu z Dobšinké Ľadové Jaskyně jsme již pokračovali až do Banské Bystrice, kde následovala delší pauza, které jsme využili pro společné focení s vlakem. Na záběr jsme se téměř nevešli. 

Po úvrati jsme vyjeli na trať s největším počtem tunelů a také velkým stoupáním. Velmi úchvatné jsou zde i velkorysé traťové oblouky. Po vynoření z této tratě jsme se opět vyskytli na dvojkolejce z Horné Štubně do Vrútek, kde činnost lokomotivy 749.247 skončila a do čela se postavila opět lokomotiva 110.021, která nás odvezla po koridoru až do Prahy.

Akce se zúčastnilo přes 100 lidí, kterým moc děkujeme. Velké poděkování taktéž patří vlakové posádce, strojvedoucím, dispečerům, pilotovi a také všem výpravčím na stanicích.

Doufáme, že další ročník bude ve stejně dobrém duchu, jako letošní.


Fotogalerie k akci se nachází zde